Boktips!!

 
Här har vi en bok som jag varmt kan rekommendera! 
 
Boken heter Effekten av Susan och är skriven av Peter Hoeg.
Jag tycker att detta är en mycker stark bok att läsa, den uttrycker många känslor och är även spännande. Har man börjat läsa det så vill man inte lägga ifrån sig den.
Man lär känna karaktärerna på ett bra sätt och den känns inte rörig. 
 
Peter Høeg har med Effekten av Susan skrivit en andlöst spännande och civilisationskritisk roman. Här möter vi på nytt hans helt egensinniga blandning av realism och overklighet, tidsförskjutningar och oväntade personporträtt som lockat läsare runt om i världen.
 
Susan har det perfekta livet, Hon är begåvad och framgångsrik världsberömd fysiker. Susan är fyrtiotre år, mamma till tvillingar och gift med  en världsberöms kompositör, Laban. Dessutom har hon en unik egenskap: hon får andra att bli helt uppriktiga. Problemet är att Susan har missbrukat denna förmåga och därför riskerar ett långt fängelsestraff. Så ser hon en möjlighet som kan göra att hon går fri - hon behöver bara lirka fram hemlig information om Folketingets Framtidskommission. Det blir ett beslut som får oanade konsekvenser för Susan och hennes familj.
 
 
Från boken:
" Vi pratar inte med varandra men vi vet vad den andra tänker. V har inte planerat hur vi ska lokalisera en enskild sak i ett sådan här kaos. Vi går längs hyllorna. Mappar, kasetter och bokryggar är nummrerade med decimalsystem som jag inte känner igen och som troligen är unikt för Riksarkivet. Bakom mig löper en hyllsektion med avlånga, sexkantiga lådor i blå plast, låsta och förseglade med spännband- det måste vara kapslarna!
Inte heller märkta på något annat sätt än med ett sexsiffrigt nummer.
Jag känner despirationen. Jag funderar på att börja klyva itu hel raden av kapslar med kofoten och jag försöker få en överblick av hur många de är..."


 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: